Kebaikan dan Keburukan Kaedah Abjad
Kebaikan
|
Keburukan
|
-
kemahiran membaca diasaskan pada pengenalan huruf dan
suku kata
-
setiap huruf atau lambang mewakili satu bunyi
-
tercapai kecekapan dan kemahiran membaca serta memberi
keyakinan kepada murid
|
-
murid-murid terdorong untuk membaca dengan mengeja satu
demi satu perkataan menyebabkan bacaan kurang lancar.
-
Memberi tumpuan kepada penyebutan huruf dan suku
kata bukan kepada maksud yang dibaca.
|
Kebaikan dan Keburukan kaedah Fonik
Kebaikan
|
Keburukan
|
-
sesuai dengan susuk bahasa Melayu yang bersifat fonemik
-
membolehkan kanak-kanak membaca perkataan baru
-
memudah murid-murid menguasai kemahiran bacaan
|
-
bacaan murid tidak licin
-
tidak menarik hati kerana suku kata yang diajar tidak
mempunyai makna
-
sukar untuk membunyi kan fonem diftong dan digraf
|
Kebaikan dan Keburukan Kaedah Pandang dan Sebut
Kebaikan
|
Keburukan
|
-
Perkataan yang diperkenal bermakna.
-
Mereka memahami apa yang dibaca dan ini dapat mengelak
mereka daripa bosan
|
-
murid-murid terdorong untuk membaca dengan mengeja satu
demi satu perkataan menyebabkan bacaan kurang lancKemahiran mengenal lambing
yang membentuk perkataan agak lambat.
-
Murid-murid membaca bukan berdasarlan perkataan tetapi
berdasarkan gambar..
|
tahniah..! perbaiki ejaan
BalasPadamApakah kelemahan bagi kaedah membaca bebas
BalasPadam