Kebaikan dan Keburukan Kaedah Abjad
| 
Kebaikan | 
Keburukan | 
| 
-  
  kemahiran membaca diasaskan pada pengenalan huruf dan
  suku kata 
-  
  setiap huruf atau lambang mewakili satu bunyi 
-  
  tercapai kecekapan dan kemahiran membaca serta memberi
  keyakinan kepada murid  | 
- 
  murid-murid terdorong untuk membaca dengan mengeja satu
  demi satu perkataan menyebabkan bacaan kurang lancar. 
- 
  Memberi tumpuan kepada penyebutan huruf dan suku
  kata  bukan kepada maksud yang dibaca. | 
Kebaikan dan Keburukan kaedah Fonik
| 
Kebaikan | 
Keburukan | 
| 
-  
  sesuai dengan susuk bahasa Melayu yang bersifat fonemik 
-  
  membolehkan kanak-kanak membaca perkataan baru  
-  
  memudah murid-murid menguasai kemahiran bacaan | 
- 
  bacaan murid tidak licin 
- 
  tidak menarik hati kerana suku kata yang diajar tidak
  mempunyai makna 
- 
  sukar untuk membunyi kan fonem diftong dan digraf | 
Kebaikan dan Keburukan Kaedah Pandang dan Sebut
| 
Kebaikan | 
Keburukan | 
| 
-  
  Perkataan yang diperkenal  bermakna. 
-  
  Mereka memahami apa yang dibaca dan ini dapat mengelak
  mereka daripa bosan | 
- 
  murid-murid terdorong untuk membaca dengan mengeja satu
  demi satu perkataan menyebabkan bacaan kurang lancKemahiran mengenal lambing
  yang membentuk perkataan agak lambat. 
- 
  Murid-murid membaca bukan berdasarlan perkataan tetapi
  berdasarkan gambar.. | 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2 ulasan:
tahniah..! perbaiki ejaan
Apakah kelemahan bagi kaedah membaca bebas
Catat Ulasan