Pengikut

April 19, 2010

Please Forgive Me~ SKUJ

Assalamualaikum..
Tulisan ni sebenarnya saya tujukan khas untuk insan yang saya pun tidak ketahuinya...tapi mungkin juga guru prasekolah dikalangan daerah Maran juga..yang pasti Guru Prasekolah Ulu Jempol, Kak Wan lebih mengetahuinya..
Saya mendengar atas angin yang insan ini sangat berkecil hati dengan tulisan saya untuk tajuk Lawatan Benchmark di SK Ulu Jempol baru-baru ini..
Inilah tulisan yang dimaksudkan...

Bila saya tengok keceriaan di kelas ni..x dinafikanlah..kalau ada duit semuanya boleh buat..

Cikgu2 bayangkan, dengan accsessory yang pelbagai..banyak mana duit yang kena keluar..Kadang-kadang,nak cantik punya pasal..terpaksalah kita keluarkan duit sendiri..
Moga-moga dengan adanya lawatan seperti ini dapatlah menyuntik sedikit motivasi utk guru-guru dan PPM meningkatkan keceriaan di kelas masing-masing..

Dimana silapnya tulisan ini?..saya berkata perkara yang benar..

Insan ini berkecil hati kerana seolah-olah saya perasan saya terlalu bagus dan terlalu bangga dengan diri saya sendiri..Terlebih dahulu saya mohon maaf kepada sesiapa yang berkecil hati dengan apa yang telah saya tulis dan akan saya tulis nie..mungkin insan ini sentiasa mengikuti blog saya ataupun itulah first time dia singgah dan dia membuat persepsi begitu kepada diri saya..

Saya memang suka menghias kelas..tapi kadang-kadang apa yang saya nak buat terbatas kerana kewangan prasekolah tidaklah semewah seperti yang disangka..kadang-kadang juga kerana terlalu obses, saya terpaksa guna duit saya sendiri untuk mendapat kepuasan hati..
Inilah dia sebenarnya luahan hati saya yang terlintas pada waktu itu lalu saya pun tulislah di blog saya...Saya tak pernah kata pun yang saya bagus kerana saya tahu ramai lagi orang lain lebih bagus dari saya..Saya selalu ingatkan pada diri saya..kalau nak yang terbaik..kita kenalah usaha lebih..kalau kita dah dapat apa yang kita usahakan..kongsi-kongsikanlah dengan orang lain...dan apa yang saya buat selama nipun saya ikhlas berkongsi dengan semua guru prasekolah seluruh Malaysia kerana mereka semua banyak berkongsi ilmu dengan saya..tak ada terlintas di hati saya untuk menunjuk-nunjuk jauh sekali nak berbangga diri..
Oleh itu, saya mohon maaf andainya kata2 saya telah melukakan kalian semua terutamanya warga di SKUJ!!



2 ulasan:

Fauziah berkata...

Assalamualaikum
Akak menyokong kenyataan Eela di atas. Dari apa yang akak baca, rasanya tiada apa yang silap dengan kenyataan Eela. Dalam menghias kelas ni ada beberapa faktor yang boleh menjadikan ianya sesuatu yang indah:
1. Usaha guru - kalau banyak baget pun tak guna kalau guru itu malas.
2. Kewangan - kalau guru rajin tapi baget ciput, kerja pun tak seronok semua yg nk dibeli banyak halangannya.
3. Sokongan pentadbir - kewangan dan usaha guru disokong oleh pihak pentadbir menambahkan lagi semangat guru untuk berkarya.
4. Bakat - kalau guru rajin, ada duit tapi kurang bakat menghias memanglah kureng sedikit hasil kerja yang ditunjukkan ( hehe akak la tu.. x ada bakat menghias )

Kesimpulannya : Kepada guru yang berkecil hati tu ambil dan pandanglah apa yang ada dengan pandangan yang positif. Jangan mudah berprasangka. Bersainglah secara sihat. Tingkatkan kecantikan dan kekemasan kelas anda kerana walau apapun orang kata...kelas itu dunia anda...kita menghabiskan separuh usia di situ.. anda gembira, murid ceria. Hidup di dunia ni pun bukannya lama...pangkat dan pujian itu hanya mainan dunia... Semoga berjaya

Mahasnani Mat Ariff berkata...

Ala.ciannye kak nani baca luahan hati ila ni....tp mmg betullah kata ila, kalu ada duit mmg semuanya jd...nak buat sendiri pun hati senang, nak upah org pun hati senang...just kuar duit jak...kak nani kdg2 bengang org ckp mcm2 kt pra, knp tak hias gini2, gitu2, beli ini beli itu, apa diorg ingat PPD tu senang2 ke bg duit or bg duit sedebuk utk hias pra...dahlah pra baru, semua kena guna duit kita, gb pun seket pun tak tanya yg pra ada duit ke tak time tuh...saborlah...

Related Posts with Thumbnails

Labels

Idealogi Cikgu Eela (91) Lembaran Kerja (53) Tema (45) Aktiviti murid (40) Craft (40) diari (34) BBM (32) Tunjang B.Malaysia (30) Hasil kerja murid (29) ABC (18) Clipart (17) keceriaan (17) Tunjang B.Inggeris (16) Aktiviti Prasekolah (15) Kreativiti (15) Tunjang STI (15) Nota Pendidikan Awal Kanak-Kanak (14) Asignment PRA (12) Cerita Kanak-Kanak (12) Info Semasa (12) Pengurusan Prasekolah (12) Aktiviti Prasekolah Zon Jengka (8) Banner (8) Download (8) LINUS (7) Nota Pendidikan Prasekolah (7) BBB (6) Brosur (6) Bulan Kemerdekaan (6) Decoration Class (6) Landskap pekebunan (6) Rekod Baca (6) menu PPM (6) Aktiviti menulis (5) Awal Matematik (5) Bunting (5) Creativity (5) Fizikal (5) ICT (5) Inovasi (5) Pemantauan (5) Theme (5) Bookmarks (4) FB Preschool Shoppe (4) Kolaj (4) Lagu Kanak-Kanak (4) Misi cuti sekolah (4) Origami (4) Takwim (4) Themes (4) Tunjang Kerohanian Sikap dan Nilai (4) Hiasan Kelas (3) Kenderaan (3) Lawatan (3) Motivasi Diri (3) Pekerjaan (3) Persediaan Awal Tahun (3) Tunjang Sosio Emosi (3) minggu orientasi (3) Aktiviti Sekolah (2) Anggota Badan (2) Boneka (2) FB Cikgu Group Eela (2) Pentaksiran (2) Playdough (2) Serangga (2) Tips (2) Tumbuh-tumbuhan (2) B.Malaysia Stem (1) Biodata Aulad Bestari (1) CNY (1) Cuaca (1) Diagram (1) Diorama (1) Grafik (1) Ilmu (1) Innovation (1) Institusi Awam (1) Jiran Saya (1) Kemudahan Awam (1) Kerja Cuti Sekolah (1) Logo (1) Pemulihan Khas (1) Pop up Card (1) Ringbook (1) Sayur-Sayuran (1) Scrap Book (1) Socio-Emotional Stem (1) Stem STI (1) Stickers Board (1) Tema Kenderaan Darat (1) Theme Land Vehicle (1) Video (1) flipped classroom (1)

Senaman Si Tommy

/